Tuesday, March 27, 2007

Sharia

Roxana Brinceanu, Sharia, Tritonic 2006

Primul roman SF romanesc pe care il citesc dupa Abatia lui Dobos. L-am luat din curiozitate, pentru ca a aparut in fiction.ro, pentru ca e scris de o romanca si pentru ca m-a atras titlul. L-am citit in decembrie, o carte numai buna de vacanta. Mi-a placut. Un urban fantasy, un strop cyber punk, bine scris, actiune inchegata care te tine cu sufletul la gura, un pic de poveste politista si un mister care se lamureste la sfirsit.

Respect modul in care scriu americanii, de nu te mai dezlipesti de poveste pina nu o termini. Iei cartea si o faci film aproape fara nici o adaptare. Pina la urma, o definitie mai buna decit asta pentru o carte buna nu vad: sa-ti placa si sa nu-ti vina sa o lasi din mana pina nu vezi ce s-a mai intimplat. Si Roxana Brinceanu stie sa faca cititorul sa ramana langa carte :-)

Ce e Sharia? Cartea nu explica foarte clar. Trebuie sa citesti printre randuri. In principiu este o lume. O lume in care:
  • Natura si-a reintrat in drepturi. Copacii nu mai sunt taiati si ajung sa distruga treptat sistemele energetice si de canalizare ale marilor orase.
  • Cetatenii acestei lumi sunt selectati dupa testele de IQ. Oamenii, cainii, cimpanzei pot avea aceleasi drepturi. Pentru supravietuire, se formeaza familii, de obicei mixte. Va imaginati ca cimpanzeii vorbesc engleza? Nu chiar, pentru comunicare au implantat un translator.
  • Cetatenii au implantat un cip ID care tine toate datele legate de ei. Celor care gresesc li se reduc drepturile cetatenesti. Recidivistii sunt expulzati intr-o colonie de munca.
  • Rasismul exista si inseamna sa nu ai respect pentru vecinul tau cimpanzeu :-)
Pe parcursul cartii aflam povestea lui Jay, o fata de la periferie ce traia intr-o familie mixta condusa de un cimpanzeu. Intrata in necazuri incercand sa-si ajute fratele in pericol de a fi expulzat, Jay este tirita intr-o intriga cu accente politiste alaturi de doctorul Kurt-un alb bogat, de "ultima solutie"-un personaj misterios si de o formatie rock al carei vocal e un ciine.

Mai multe nu mai zic, sa nu va stric surprizele. Ideea oamenilor ce sunt pe picior de egalitate cu cimpanzeii si ciinii nu mi se pare prea realista, dar e totusi fantasy nu hard sf. O recenzie excelenta gasiti aici. Cartea place si merita citita. Recent am aflat ca este nominalizata la cel mai bun volum individual - Premiile Kult. Poate o sa fiu si eu pe acolo pentru un autograf, ceva :-)

Acum am alta dilema. Vreau sa recuperez timpul pierdut. Ce autori romani de SF mai sunt si merita cititi? Pina acum am preferat sa merg pe retete sigure(a se citi din afara), lucru pe care vreau sa-l indrept, ca vad ca se poate :-) Cam atit. Ne mai auzim...

Update: [via Slashdot]: "And now an Austrian court may well decide that a chimpanzee is a 'person' with what up until now have been called human rights."

4 comments:

  1. incearca si celelalte doua nominalizari: Costi Gurgu si Ana-Maria Negrila. Deocamdata. Pitea, Liviu Radu, Marian COman...

    ReplyDelete
  2. Deocamdata le am doar pe cele de la tritonic. Le caut si pe celelalte. Bugetul e intact pe aprilie :-)

    ReplyDelete
  3. aha! ma gindeam eu ca tu esti... dar nu eram foarte convinsa, ca poza e mica...

    ReplyDelete